Gefeliciteerd! Je bent in verwachting. Bewuste keuze of een verrassing, sinds dat je weet van je zwangerschap(swens), heb je waarschijnlijk een aantal aanpassingen gemaakt in je voeding- en leefstijl. Een gezonde zwangerschap bereik je niet alleen maar door te stoppen met roken, met drinken van alcohol en met eten van rauw vlees. Er is veel meer…

Baby op komst!

Gefeliciteerd! Je bent in verwachting. Bewuste keuze of een verrassing, sinds dat je weet van je zwangerschap(swens), heb je waarschijnlijk een aantal aanpassingen gemaakt in je voeding- en leefstijl. Een gezonde zwangerschap bereik je niet alleen maar door te stoppen met roken, met drinken van alcohol en met eten van rauw vlees. Er is veel meer wat je kunt doen voor de optimale gezondheid van je kindje en dat begint bij jouw eigen gezondheid. Al voor de conceptie kan je hiermee bezig gaan, maar het is nooit te laat om er mee te beginnen!

Aan het werk voor twee
Voedingsstoffen kunnen bepalen hoe je lichaam werkt en zich ontwikkelt. Wanneer jouw kindje tijdens de zwangerschap goed gevoed wordt, kan dit veel complicaties voorkomen. Denk maar aan het effect van foliumzuur. En zo zijn er nog veel meer dingen die je met voeding en voedingsstoffen kunt doen voor de gezondheid van je kleintje, van het bevorderen van de ontwikkeling van de hersenen tot het verkleinen van de kans op allergieën. Daarnaast kan je met een gezonde voeding bij jezelf zwangerschaps- en postnatale kwalen verminderen of voorkomen, ook niet onbelangrijk!

Wijsheid van toen
Traditionele volkeren hebben specifieke fertiliteitsvoeding die echtparen krijgen wanneer ze beginnen aan kinderen. Deze volkeren weten wat voor impact deze voeding kan hebben op vruchtbaarheid en de gezondheid van hun kinderen.

Weston Price heeft de verschillende voedingspatronen van verschillende traditionele volkeren van uiteenlopende werelddelen bestudeerd en hij kwam erachter dat de voedingsstoffen hiervan tot wel 10 maal hoger waren dan bij het gemiddelde hedendaagse westerse dieet. Ondanks dat de voedingspatronen anders waren, waren er overeenkomsten waarvan dierlijke vetten, orgaanvlees, rauwe melk, vis en zeevruchten, eieren, gefermenteerd voedsel en gelatinerijke bottenbouillons. Voeding die rijk is aan Vitamine A, B en D.

Sally Fallon schrijft hierover in ‘The Nourishing Traditions Book of Baby & Child Care”. Met wetenschappelijke onderbouwing beschrijft zij hoe de traditionele voedingsgewoontes ook in deze tijd heel gezond en belangrijk zijn. Hieronder volgen een aantal punten uit haar boek.

Cholesterol
Cholesterol is in een slecht daglicht komen te staan en wordt in verband gebracht met hart- en vaatziekten. Volgens de laatste wetenschappelijke inzichten is dit achterhaald. In tegendeel, cholesterol is essentieel voor de aanmaak van vitamine D en voor vele functies in het lichaam waarvan o.a. de hormoonhuishouding, dus ook de zwangerschapshormonen. Ook voor de ontwikkeling van botten, gewrichten, het zenuwstelsel en de hersenen van het kind is cholesterol belangrijk. Hier gaat niet om cholesterolrijke voeding, maar om het cholesterol dat het lichaam aanmaakt uit essentiële vetzuren, zoals omega-3 vetzuren.

Omega 3
Omega 3 vetzuren zijn onder andere belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en de ogen van je kindje. Het is raadzaam om tijdens de zwangerschap en het geven van borstvoeding natuurlijke, hoogkwalitatieve vetzuren te gebruiken die gezuiverd zijn van milieuvervuilende stoffen.

Het belang van verzadigde vetten
Doordat er elke dag talloze cellen worden aangemaakt, groeit je baby. Voor de aanmaak van die cellen zijn vetzuren nodig. De celwanden bestaan grotendeels uit verzadigde vetten. Daarnaast zijn verzadigde vetten nodig voor de opname van vitaminen en mineralen, voor de aanmaak van hormonen en voor het immuunsysteem.

Vitamine A
Het is bekend dat zwangeren van vitamine A niet te veel binnen moeten krijgen, omdat het toxisch kan worden. Daarom is er een wettelijk maximum opgesteld van 4000IE. Bij de studies over de toxiciteit van vitamine A was alleen gebruik gemaakt van de synthetische vitamine A.

Ongeacht de angsten rondom het gebruik ervan, is vitamine A essentieel voor de vorming van organen van je kindje, met name in het 1e trimester. Het geeft stamcellen de opdracht om zich te onderscheiden en zich te vormen tot bijvoorbeeld hartcellen of zenuwcellen. Daarnaast speelt voldoende vitamine A inname tijdens de zwangerschap ook een rol in de afweer van je kindje na de bevalling. Ook is het belangrijk voor de aanmaak van schildklierhormoon, waarvan soms te weinig wordt aangemaakt tijdens de zwangerschap en het eerste jaar na de bevalling.

Het beste is om vitamine A uit voeding te krijgen. Op deze manier is het de natuurlijke vorm en is het in een goede verhouding met vitamine D en K, waardoor het niet toxisch wordt. Dierlijke voedingsmiddelen (eidooier, lever, grasboter, levertraan) bevatten deze vitaminen. Bij niet-dierlijke voedingsmiddelen moet de vitamine A nog worden omgezet in de actieve vorm waar het lichaam wat mee kan en dit omzettingsproces verloopt in veel gevallen niet goed. Neem daarnaast een multivitamine zonder vitamine A en een met niet te veel carotenoïden.

Probiotica
Bij een natuurlijke bevalling via het geboortekanaal komt je baby met je vaginale flora en flora in het maag-darmkanaal in aanraking. Bij dit contact wordt de samenstelling van de darmflora van je baby sterk beïnvloed. Deze darmbacteriën zijn o.a. belangrijk voor de vertering van voeding en voor de weerstand. Dit wetende, spreekt het voor zich dat jouw flora tijdens de bevalling ook in orde zijn.

Heb je last van klachten of wil je weten wat je kunt doen voor een gezonde zwangerschap en bevalling? Tijdens een consult help ik je graag verder op weg.

Bronnen
De Luca, L.M., S.K. Khatry et al. (2014) Maternal vitamin A supplementation increases natural antibody concentrations of preadolescent offspring in rural Nepal. Nutrition. 2015 Jun;31(6):813-9. doi: 10.1016/j.nut.2014.11.016. Epub 2014 Dec 20.
Enig, M. (2005). Vitamin A for Fetal Development. Weston A. Price Foundation, Summer 2005, Wise Traditions, Volume 6, Number 2
Fallon Morell, S., Cowan, T.S. (2013) The Nourishing Traditions Book of Baby & Child Care. Newtrends Publishing, Inc.; 1 edition (March 16, 2013)
Jacobs et al. (1992). Report of the Conference on Low Blood Cholesterol: Mortality Associations
Krumholz et al.(1994). Lack of Association Between Cholesterol and Coronary Heart Disease Mortality and Morbidity and All-Cause Mortality in Persons Older Than 70 Years. Journal of American Medical Association.
Price, W.A. (2013). Voeding en fysieke degeneratie. 8e editie. Belfra Publishers.