Skip to content
Soms heb je gewoon zin in iets lekkers! Om te voorkomen dat je naar de winkel racet om allemaal slechte dingen in te slaan, hier het volgende notenreep recept - een gezonde snack waarvoor je niet hoeft te bakken. De hoeveelheden staan expres niet precies vermeld: lekker makkelijk en ruimte om te experimenteren! Kan haast niet…

Notenreep

Soms heb je gewoon zin in iets lekkers! Om te voorkomen dat je naar de winkel racet om allemaal slechte dingen in te slaan, hier het volgende notenreep recept - een gezonde snack waarvoor je niet hoeft te bakken. De hoeveelheden staan expres niet precies vermeld: lekker makkelijk en ruimte om te experimenteren! Kan haast niet mislukken.

Notenreep

Ingrediënten
handje ongebrande (geweekte*) noten naar keuze
geraspte kokos
mespuntje zout
paar lepelskokosolie, santen(=kokoscreme) of roomboter (even smelten in een pannetje). Roomboter blijft goed op kamertemperatuur, met kokosolie in de koelkast bewaren
handje vijgen (kan ook rozijnen of dadels)
lepel honing
eventueel erbij, je kunt eindeloos variëren: zaden naar keuze (bijv. chia-, lijn-, maan-, hennep-), cacaokernen, cacaopoeder, kaneel of speculaaskruiden, havervlokken, stukjes extra pure chocola, etc.

Bereiding

  1. Maal de vijgen in een hakmolen.
  2. Doe de overige ingrediënten erbij en maal alles nog een keer.
  3. Lepel het mengsel in een schaaltje en druk plat.
  4. Laat het in de koelkast staan totdat het hard is.
  5. Snijd de notenreep in stukken.

*Wanneer je gevoelige darmen hebt of veel noten eet, kun je deze het beste weken in water. Noten bevatten namelijk fytinezuur, een anti-nutriënt dat belangrijke mineralen bindt zodat deze niet in je lichaam opgenomen kunnen worden. Hier wil je niet te veel van binnenkrijgen. Noten weken is heel eenvoudig. Zet de noten of pitten ’s nachts in een schaaltje lauw water. Spoel ze de volgende dag goed af en droog ze eventueel met keukenpapier of een schone theedoek. Daarna kan je ze enkele dagen in de koelkast bewaren.